یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: کورش زارعی که این روزها نمایش «اروند خون» را در فرهنگسرای بهمن روی صحنه دارد، در مجموعه تلویزیونی «کیمیا» در نقش یک مأمور امنیتی رژیم سابق ظاهر شده است.

نمایش

اين بازيگر سينما و تئاتر قصد دارد نمايش تازه خود را پس از پايان اجراي عمومي در جشنواره تئاتر فجر هم اجرا كند. او معتقد است اروند خون نمايشي چندوجهي است كه توانسته 2‌واقعه كربلا و عمليات كربلا 4را به‌خوبي روي صحنه روايت كند. با زارعي درباره فعاليت‌هاي اين روزهايش گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • نمايشنامه اروند خون را ايوب آقاخاني نوشته بود يا شما پيشنهاد نگارش متن را داديد؟

2دليل باعث شد اروند خون نوشته شود. وقتي پيكر 2شهيد غواص در حوزه هنري تشييع و به خاك سپرده شد، آنجا تصميم گرفتم روزي درباره اين شهدا نمايشي اجرا كنم. ‌هنوز چند روز از اين ماجرا نگذشته بود كه حميد نيلي به‌عنوان تهيه‌كننده، از طرحي صحبت كرد كه مي‌خواست روي صحنه ببرد. طرح را خواندم و تصميم گرفتيم نويسنده‌اي براي نگارش نمايشنامه پيدا كنيم. پيشنهاد اول ما آقاخاني بود كه ابتدا گفت 2‌ماه براي نگارش نمايشنامه كم است اما بلافاصله كار تحقيق و پژوهش را آغاز كرد و نمايشنامه اروند خون شكل گرفت.

  • يعني علاوه بر بخش داستاني نمايشنامه، از مستندات هم استفاده كرديد؟

ما در نمايش به مستندات عمليات كربلا4 مي‌پردازيم. وقتي آقاخاني اين كار را كرد، از زاويه نگاه او خوشم آمد و سعي كرديم مستندات را در صحنه نمايش بازسازي و به نوعي فضاسازي كنيم. تلاش من اين بود كه مانيفست عمليات كربلا4 را نشان دهم.

  • شما داستان واقعه كربلا را در نمايش به عمليات كربلا4پيوند زديد؟

بله و اين همان مانيفستي است كه گفتم. ببينيد! شبيه اتفاقي كه در 61هجري براي امام حسين(ع) و يارانش افتاد، در قالبي ديگر در عمليات كربلا 4 در زمانه ما تكرار شد. قساوت و بدترين رفتاري كه مي‌توان انجام داد در اين دو واقعه ديده مي‌شود. سعي كرديم بدون افتادن به ورطه شعارزدگي به شكل موشكافانه و ظريف اين دو را به هم پيوند بزنيم و روي صحنه بياوريم.

  • در اين نمايش به پياده‌روي اربعين هم اشاره داريد؟

نمايش اروند خون از زاويه نگاه يك نوع ماهي به نام صبور روايت مي‌شود كه جزو بهترين ماهي‌هاي درياي جنوب است. ماهي‌هاي صبور آرزويي ديرينه دارند كه از اروند به سمت دجله و فرات بروند و در همين محرم حركت خود را آغاز مي‌كنند. سردسته ماهي‌ها در طول راه روايتگر 2 واقعه بزرگ مي‌شود و تمام وقايع را براي دوستانش تعريف مي‌كند و درنهايت به آرزوي ديرينه خود مي‌رسند.

  • پس طراحي صحنه نمايش كاري پيچيده است؛ اينكه چند روايت در صحنه آمده و بايد تماشاگر بتواند با آن ارتباط برقرار كند؟

اروند خون يك نمايش چندلايه‌ و چندوجهي است و سعي كرديم در طول اجرا با يك زبان روان لايه‌هاي مختلف را براي تماشاگر باز كنيم. در اين 20شبي هم كه اجرا بود، تماشاگران راضي از سالن بيرون رفتند. طراحي‌ها و فضاسازي‌ها به‌گونه‌اي بود كه تماشاگر خود را در محيط داستان ببيند. ما تلاش كرديم اروندرود را بازسازي كنيم و حدود 40هزار ليتر آب به صحنه آورديم. نمايش، 6بازيگر اصلي و 20بازيگر در گروه حركت دارد.

  • شما در سريال كيميا هم در نقش يك مأمور ساواكي ظاهر شده‌ايد.

بازي من هنوز تمام نشده و همچنان ادامه دارد. من اين بار با ملحق شدن به رژيم بعث و وعده‌هايي كه براي يافتن شمش‌ها مي‌دهند، در جريان اشغال خرمشهر به ايران مي‌آيم و در اين بازگشت ماجراهايي تازه به‌وجود مي‌آيد.

  • اروند خون تا اولين پنجشنبه زمستان

نمايش اروند خون براساس نمايشنامه‌اي از ايوب آقاخاني و به كارگرداني كورش زارعي تا پنجشنبه، سوم دي ساعت 18:30در سالن شهيد آويني فرهنگسراي بهمن اجرا مي‌شود. قاسم زارع، ايوب آقاخاني، وحيد آقاپور، سروش طاهري، حسين پوركريمي و وفا طرفه بازيگران اصلي اين نمايش هستند و در كنار آنها، گروه حركت 20نفري هم به ايفاي نقش مي‌پردازند

کد خبر 318748

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha